25-08-2018

25-08-2018

The streets of London

The streets of London

Het is zover, de afscheidstour is begonnen. Rond 9:40 stappen we in Manchester in de trein om zo’n 3 uur later in Londen uit te stappen. Althans, dat was de bedoeling.

De eerste bomvolle trein naar Nottingham kreeg uiteraard wat vertraging. De hele beleving van de trein was sowieso bijzonder. Doordat er gereserveerde plaatsen in de treinen zijn, durft niemand op een willekeurige stoel te zitten, met als gevolg dat gangpaden en balkons ramvol staan, en de helft van de stoelen leeg (want de personen die gereserveerd hebben komen of niet opdagen, of kunnen hun stoel niet bereiken). Een poging mensen op een stoel te krijgen leverde alleen geïrriteerde Britten op, niet meer ruimte.

Op Nottingham konden we door de vertraging precies onze trein niet meer halen en in de volgende was het onmogelijk om de tandem te plaatsen. Twee treinen later kwamen we alsnog in Londen aan. Nog even een korte regenbui afwachten en eindelijk trappen.

De ervaring in Londen was erg goed. Wat een fietsstad. Mooi asfalt, vrijliggende fietspaden. Alleen op de Tower Bridge kan de infra nog wat beter, maar da’s misschien nog net een stap te ver. Via het super cyclinghighway-netwerk rijden we Londen door. Langs de Big Ben (in de steigers), even zwaaien naar de Queen, door Hyde park. Wel wat laveren om de toeristen, die het verschil tussen voet- en fietspad niet zo goed kennen.

Via rustige straatjes in Kensington en Chelsea rijden we verder om uiteindelijk op een towpath langs de Thames uit te komen. Het wordt een steeds lieflijker riviertje, vergelijkbaar met de vecht bij Utrecht. Het asfalt ontbreekt af en toe, maar als het er is, hebben boomwortels het verpest of liggen er drempels. Dat onverhard is zo gek nog niet.

Onze vertraging van de ochtend blijkt een ongewenst bijeffect te hebben: iets te laat komen we aan bij het pontje over de Thames. Geen pontje meer vandaag. We rijden een paar kilometer om en komen weer terecht op onze route.

Door de hoeveelheid laag overvliegende vliegtuigen merken we dat we dichtbij ons eindpunt komen. Via een steeds smaller en begroeider weggetjes langs de snelweg rijden we richting eindpunt: Ons guesthouse ligt zo ongeveer onder de landingsbaan van Heathrow.


Overnachting: www.londonheathrowguesthouse.com

De cijfers:
Afstand:
74,0 km
Hoogtemeters:
365 m
Tijd bewogen:
4u 08m 19s
Tijd totaal:
4u 55m 07s
Gemiddeld:
17,9 km/h
Max:
46,4 km/h
Materiaal:
Santos double travel
Download:
GPX